חתולים באמת אוהבים להיות בגובה? או שיש הסבר אחר לתופעה הזו?

חתולים באמת אוהבים להיות בגובה? או שיש הסבר אחר לתופעה הזו?

אם אי פעם הזדמן לכם להיכנס הביתה ומצאתם את החתול/ים שלכם כשהם יושבים על המקרר, על הכוננית, על מדף גבוה או בכל נקודה גבוהה אחרת, בטח תהיתם - מה, בדיוק, הם עושים שם? תנו לנו להרגיע אתכם, אתם ממש לא לבד בתהייה הזו. כל מי שמגדל חתול יודע שישנן לא מעט התנהגויות מוזרות ולא מובנות אצל חתולים (למשל, המיתוס שחתולים עוזבים את הבית כשהם מרגישים שהם עומדים למות, שעליו כתבנו כאן). אבל, בניגוד להתנהגויות המוזרות האחרות, דווקא את הישיבה במיקום גבוה, ניתן להסביר די בקלות.

 

אז למה חתולים מעדיפים ישיבה במקומות גבוהים?

בואו ונחדד את זה - חתולים מעדיפים את הישיבה במקומות אסטרטגיים, שלרוב, הם חופפים למקומות הגבוהים, אבל לא בהכרח.

אסביר:

בחתולים טבוע הצורך האינסטינקטיבי להתבונן על סביבותיהם מנקודה אסטרטגית, וזאת, מאחר שבאותה המידה שבה הם מחפשים "טרף" (חתולים, הם, מטבעם ובמקורם, ציידים, זוכרים?) הם גם עלולים להיות טרף לבעלי חיים הגדולים מהם. כך שנקודות התצפית האסטרטגיות מאפשרות לחתולים לזהות טרף פוטנציאלי, במקביל לכך שהיא מאפשרת להם לזהות את הגעתו של טורף פוטנציאלי.

כשאבות-אבותיהם הקדמוניים של החתולים שחיים איתנו חיו בג'ונגלים וביערות, הם התמקמו, לרוב, על העצים, כשעליהם וענפיהם של העצים סיפקו להם גם את ההסוואה הנדרשת, בין אם מפני הטרף שלהם ובין אם מפני הטורפים.

כיום, ניתן לומר בביטחון מלא למדי, כי חתולי הרחוב שלנו (שלא לדבר על חתולי הבית) אינם "ציידים" במלוא מובן המילה ובטח אינם ניצודים, אולם התנהגות זו נותרה בהם, כאחת מההתנהגויות שהייתה ייחודית לחתולים שהצליחו לשרוד ולהתרבות. החתולים האחרים, שלא השכילו לסגל לעצמם את הישיבה בנקודות התצפית האסטרטגיות, פשוט לא הספיקו לשרוד זמן מספיק כדי להתרבות... L

 

סיבות נוספות לכך שהחתול שלכם יעדיף לשבת במקומות גבוהים

הישיבה במיקומים האסטרטגיים מבוססת על ההתפתחות האבולוציונית של החתול. במקביל לה, עשויות להיות סיבות נוספות לכך שהחתול שלכם יעדיף לשבת דווקא במקומות גבוהים:

בבתים בהם יש מספר חתולים בוגרים שמנהלים אינטראקציה ביניהם (כלומר, יש להם סוג של "להקה" משלהם), ישיבה במקומות גבוהים / אסטרטגיים יכולה לסמן את מעמדו של החתול הספציפי היושב שם בהיררכיה החתולית הקיימת בבית. החתול הדומיננטי ביותר יהיה זה שיושב בנקודת התצפית הטובה ביותר, בעוד שהשאר - יצטרכו להסתפק במקומות שה"מלך" החתולי ויתר עליהם.

בבתים בהם יש מספר חתולים אבל אין ביניהם אינטראקציה והיררכיה (כשאין "להקה") ישיבה של חתול במקום גבוה יכולה לנבוע מהרצון שלו להתרחק מהשאר ולהימנע מעימותים. במקרים כאלה, ההיררכיה פחות תשחק תפקיד, אבל גם כאן, החתול החזק ביותר יהיה זה שיתפוס את המיקום הטוב ביותר (בעיניים חתוליות, כמובן).

בבתים שוקקי חיים (ילדים ו / או בעלי חיים נוספים שאינם חתולים) ויש בהם חתול אחד בלבד, יתכן שהחתול יעדיף לשבת גבוה בכדי להתרחק מהרעש ומהמהומה.

 

בין אם יש לכם חתול אחד בבית ובין אם יש לכם יותר מחתול אחד, צריך לזכור שחתול אינו כלב. לרוב, הוא לא מרגיש צורך להיות צמוד אליכם, ולעיתים קרובות, הוא יעדיף את ה"לבד" שלו, רחוק מכם. חשוב לאפשר לו זאת. בבתים מרובי-חתולים, קיום של מספר נקודות גבוהות יכול, במרבית הפעמים, לסייע במניעת קונפליקטים, מכיוון שלכל אחד מהחתולים יהיה המקום המועדף עליו.

 

איזה צרכים ממלאים אצל חתולים קירות ומתקני הטיפוס?

בנוסף לדחף האינסטינקטיבי המולד הטבוע בהם, חתולים נהנים מהטיפוס-עצמו, מכיוון שהוא מספק להם תעסוקה - דבר שהוא חשוב במיוחד עבור חתולים שאינם יוצאים החוצה. הטיפוס מאפשר להם להתמתח, לתרגל את השרירים שלהם, לקפוץ ממקום למקום - בקיצור, לעשות את כל מה שאבות-אבותיהם החתוליים עשו, וש"אחיהם" הגדולים מהם (הנמרים, הטיגריסים והאריות) עושים בטבע גם כיום. בני משפחת החתוליים (כן, גם החתול הביתי שלכם!) זקוקים לגירויים פיזיים ומנטאליים מידי פעם, כך שבנוסף לצעצועי-ציד, כדורים חכמים, מבוכים, משחקי גירוד וחכות עם נוצה וכד' (שכולם מפעילים את החתול בקרבת הקרקע) חשוב לאפשר להם גם את האופציה לטפס לגובה ולהתמתח.

 

חתול משועמם הוא חתול מנוון

למזלם של בעלי החתולים (בניגוד לבעלי הכלבים), מרבית החתולים אינם זקוקים לכך שיפעילו אותם, שיעודדו אותם, שיגרו אותם לשחק. הם מסוגלים לגלות הזדמנות למשחק כמעט בכל דבר, מכדור נייר טישו שזרקתם לפח ועד לקצוות הרופפים והמתנופפים של השמיכה שפרשתם על הספה בסלון. היתרון החתולי עלול להתגלות גם כחיסרון, במיוחד במקרים בהם המשועמם יחליט לשחק עם משהו שעדיף שלא ישחק איתו (כמו פקעת צמר או סליל חוט שמחט תקועה בהם). אז נכון, כעקרון, חתולים מסוגלים להעסיק את עצמם במשך שעות, מבלי שאנחנו נהיה מעורבים בכך, אבל אם נרצה למנוע מהם להיקלע לצרות, עדיף שנספק להם את המשחקים וקירות הטיפוס שאנחנו מעדיפים שישחקו בהם, לפני שהם-עצמם יחליטו לבחור!

 

בשורה התחתונה,

במרבית החתולים עדיין חבויים שרידי ההתנהגות בטבע של החתולים הגדולים יותר, כך שקיים בהם הצורך לצוד, לטפס, לקפוץ ממקום למקום ולעשות את כל מה שהם היו עושים לו הם היו חיים בטבע. אם לא נדע לנתב את הצרכים האלה לפעולות ולמשחקים שמתאימים לנו, אנחנו עלולים לגלות שמה שהם מצאו-בעצמם לשחק בו, הרבה פחות מוצא חן בעינינו... J

 

 

חזרה לבלוג

השאר תגובה

שים לב, התגובות צריכות לעבור אישור לפני שהן מתפרסמות.