כולם משקיעים בחתול שלהם.. אבל מה עם חתולי הרחוב?

כולם משקיעים בחתול שלהם.. אבל מה עם חתולי הרחוב?

עד לפני שנים לא רבות, האנושות התחלקה בצורה די ברורה - "אנשי" הכלבים מול "אנשי" החתולים. אמנם, כבר אז היו אנשים שהיו אנשי ה"גם וגם" (ה"כלבתוליסטים"), אבל הם היו מיעוט, בעוד השאר - בחרו להם צד משלהם, ולרוב, דבקו בו לאורך כל חייהם. נדיר היה לפגוש אנשים שעברו צד - גידלו כל חייהם חתולים, ופתאום גילו את הקסם שיש בחיים לצד כלב, ולהיפך. שלא לדבר על כך שהאכלת חתולי רחוב נשאה עימה סטיגמה שהודבקה, לרוב, לנשים מבוגרות ובודדות.

כיום, כידוע, המצב שונה לגמרי, ועניין החמלה לבעלי חיים (בעיקר בעלי החיים חסרי הבעלים, החיים ברחוב) עלה למודעות הציבורית. אמנם, יש לנו עוד דרך ארוכה לעבור עד שנגיע לרמת המודעות (ולמעורבות של העיריות ומשרדי הממשלה) הקיימת במדינות מערביות מודרניות, אבל, פה ושם, אנחנו רואים כבר יוזמות של עיריות המעורבות בהקמת פינות האכלה מסודרות לחתולי הרחוב, מבצעי עיקור וסירוס ברשויות העירוניות (שמסובסדים על ידי המדינה), כלביות עירוניות מודרניות יותר, ועוד כהנה וכהנה יוזמות ציבוריות, יוזמות שמעוררות תקווה שיבוא יום ובעלי החיים שאין להם מישהו שידאג להם יפסיקו להיות שקופים.

 

גם אם אינכם מאכילי חתולי רחוב מושבעים (ואולי אפילו אינכם מגדלים בבית חתול או כלב) יתכן שהחורף המתקרב עשוי לעורר בליבכם דאגה מסוימת לחתולים שהרחוב הוא ביתם. למרות שהחורף הישראלי, ללא ספק, אינו קשה כמו במקומות אחרים בעולם, הוא, עדיין, מאתגר מאד עבור החתולים, שכל "חטאם" הוא שלא היה להם מזל למצוא מישהו שיספק להם בית, מזון, מחסה, דאגה ואהבה.

 

הדרך ללב החתול עוברת דרך... קיבתו

בחורף, בעלי החיים (בדומה לנו, ההולכים על שתיים) זקוקים למזון רב יותר כדי לשמר את רמות האנרגיה, והדבר נכון במיוחד עבור החתולים החיים ברחוב. אפילו חופן גרגירי מזון יבש מזדמן יסייע להם לאגור את האנרגיה שתסייע להם לשמור על חום הגוף שלהם בימים הקרים.

אם יש לכם חתול משלכם בבית, תוכלו להוריד לפינת ההאכלה את שאריות המזון היבש מהצלחת שלו בסוף היום. חתולי הרחוב, בניגוד לחתול הביתי ה"מפונק" שלנו, ישמחו להתכבד בהן. אם אין לכם חתול בבית, אתם לא יכולים להרשות לעצמכם לקנות מזון יבש, או שסתם לא בא לכם להיכנס לעניין כי זה מרגיש לכם כמו "מחויבות", עדיין תוכלו לפנק את חתולי הרחוב בשאריות מזון. שאריות עוף, פסטה, טונה, אורז או מרק שיונחו בצורה מסודרת במגשיות אלומיניום או בצלחות פלסטיק בפינת ההאכלה גם הם יהפכו את החתולים המקומיים לאסירי תודה בחורף הישראלי הקר והגשום.

 

מים, מים בששון...?

אמנם, על פי ההיגיון, נראה כי מים יהיו הדבר שהכי פחות חסר בחורף לחתולי הרחוב (כי, מן הסתם, יורד גשם), אבל מים נקיים הכרחיים לחתולים לא רק בימי הקיץ, אלא גם בימים הפחות חמים בשנה. חתולים, בניגוד לכלבים, לא ימהרו לשתות מי-שלוליות, ולכן, הם עלולים לסבול מחסרונם של מים לשתייה גם בחורף. רצוי למקם להם את מי השתייה בפינת ההאכלה בכלי כבד שלא יעוף ברוח, ואם אין כזה, תוכלו להשתמש בכלי מפלסטיק ולהניח אבן כבדה בתוכו.

 

תן לשים ת'ראש על דיונה

החורף הוא הזדמנות מצוינת לעשות סדר בארון הבגדים (ובכלל, בכל הטקסטילים שיש לנו בית). בגדים ישנים, מגבות עבות, שמיכות בלויות - כל מה שלא ניתן למסור לשימוש של בני אדם נזקקים, יכול לשמש את חתולי הרחוב להתכרבלות בלילות הקרים.

בא לכם להשקיע בהם עוד קצת?

תוכלו לבנות יחד עם הילדים בתים לחתולי הרחוב ולמקם אותם בפינות נסתרות בשכונה. אני רואה בפרויקט כזה לא רק את התועלת עבור חתולי הרחוב, אלא גם אפשרות לבלות זמן איכות משפחתי יחד, שלא לדבר על כך שזו דרך נהדרת לעזור לילדים לגלות ולהכיר את חתולי הרחוב ולגדל אותם להיות אנשים רגישים וחומלים.

אין לכם ילדים משלכם או שהילדים שלכם בוגרים מכדי לקחת חלק בפרויקט כזה?

תוכלו לארגן פרויקט כזה עם ילדי הבניין או ילדי השכונה, או אפילו בשילוב של ילדי השכנים והוריהם.

בדרך זו, אגב, גם תוכלו לנטרל, מראש, את ההתנגדות של מרבית השכנים לבתי הקרטון המיועדים לחתולים, כי מי מהם יתנגד כשהילד החמוד שלו בנה, במו ידיו, בית כזה? J

 

גורי - מנוע

כל עונות השנה, אבל בעיקר בחורף (בשל הקור והגשם) גורי חתולים נוהגים להסתתר למנועי המכוניות. במקרה ה"טוב" הם ייסעו עם הרכב ליעד הנסיעה שלכם ושם - ייצאו מהמנוע. במקרים הגרועים יותר, הם עלולים ליפול מהרכב בזמן נסיעה בכביש המהיר או להיגרס למוות על ידי המנוע.

גם אם טובתם של גורי החתולים לא נמצאת מול עיניכם, סביר להניח כי הסיכון להרס טוטאלי של המנוע ולהשבתת הרכב למשך מספר ימים יהיו הסיבה שתגרום לכם לזכור לדפוק על מכסה המנוע בחוזקה מספר פעמים לפני התנעת הרכב בימים הקרים...

 

עד כמה אתם מוכנים להשקיע ולהיות מעורבים בדאגה לחתולי הרחוב בשכונה שלכם - זו כבר תהיה ההחלטה שלכם. אבל אני חושבת שהיה זה עמנואל קאנט שאמר שליבו של אדם נמדד על פי יחסו לחסרי הישע. ואין ספק, כי במציאות הישראלית, ובמיוחד - בחורף, חתולי הרחוב בהחלט עונים להגדרה זו...

חזרה לבלוג

השאר תגובה

שים לב, התגובות צריכות לעבור אישור לפני שהן מתפרסמות.